מישהי יקרה לי מאוד אמרה לי לא מזמן שאני מסתכל על שיווק כמו מתמטיקאי.
וזה נכון, שיווק, בהרבה מקרים, הוא משוואה מתמטית. אנחנו יכולים לקחת כמעט
כל פעולה שאנחנו עושים ולכמת אותה למספרים: לכמה אנשים הגענו
, כמה אנשים
פתחו את המסר ששלחנו להם, כמה התעניינו 
והגיבו... וכן הלאה.

אבל ישנו תחום נוסף, שקצת יותר קשה להסביר במונחים "מתמטיים". אני קורא
לו 'מיסטיקה שיווקית
'.

אז מה 'מיסטיקה שיווקית' זה ואיך זה קשור למאמצי השיווק שלכם?

המשחק שלנו בשיווק הוא לחשוף את הנעלמים במשוואות השיווק שלנו, וברגע
שאנחנו עושים את זה אנחנו יכולים להגיע לתובנות מעניינות, לבחון אותן בשטח
וכך לשפר את התוצאות שלנו.

כדי להמחיש את כוונתי, נשווה לרגע את השיווק לירי במטווח.

כשלמדנו לירות בנשק בצבא, הציבו אותנו מול מטרה הנמצאת במרחק של כמאה
מטר. הסבירו לנו איך מכוונים את הנשק, איך נכנסים לתנוחה הנכונה ואמרו לנו
לנסות לפגוע, עד כמה שאנחנו יכולים, במרכז המטרה. אבל החלק הכי חשוב עבורי
באימון, היה כשהירי עצמו היה מסתיים והיינו ניגשים למטרה ובודקים איפה פגענו
בפועל. המטרה היא, כמובן, להשתפר לפעם הבאה.

שיווק, במידה מסוימת, דומה מאוד לירי במטווח. אנחנו יורם "צרורות" של קמפיינים
במגוון רחב של ערוצי פרסום, ומקווים לקלוע בול לקהל המטרה שלנו, כדי להביא לידים
ולקוחות לעסק או למכור אונליין.

הבעיה היא שהרבה מנהלי שיווק ומנהלי קמפיינים לא עושים את הצעד החשוב הזה של
לגשת למטרה ולבדוק איפה הם פגעו. אני יודע שלפעמים הבדיקה הזו היא פעולה מאוד
מאתגרת ולכן היא נדחקת בתעדוף העומס בעבודה. לצערי זה המצב בהרבה חברות
אליהן אני מגיע.

הם יורים את הקמפיינים שלהם לכל הכיוונים, וחלקם אפילו מביאים תוצאות לא רעות
בכלל, אבל אם נשאל אותם מהי הפעולה המדויקת שהביאה לתוצאה הרצויה – כנראה
שהם לא ידעו להגיד.

ביננו, כשאני מגיע למקום כזה אז העבודה שלי נהיית קלה מאוד. כי הדבר הראשון
שאני עושה הוא לנתח את הפעולות שנעשו, לשייך את תוצאות לכל פעולה ולבודד
את אלו שהביאו התוצאות הטובות ביותר. משם הדרך להשתפר הופכת להרבה
יותר ברורה.

אז איפה פה המיסטיקה?

הדבר המעניין ששמתי לב אליו לאורך השנים, הוא שעצם הפעולה של לגשת
למטרה על מנת לבדוק איפה פגענו, עוד לפני שראינו את הפגיעה, כבר גורמת
לתפוקות השיווקיות שלנו לגדול באופן כמעט מידי!

זה תהליך שהוא כמעט מיסטי בהוויה שלו – שקורה לי ב 100% מהמקרים:
ברגע שאני מתחיל להכניס סדר במשהו מסוים, תהיה לזה תוצאה חיובית מידית.

אני קורא לזה מיסטיקה כי קשה להסביר את זה "מתמטית". זה לא שעשינו
פעולה כלשהי, וקיבלנו תוצאה. פשוט שמנו את תשומת הלב שלנו לדבר הזה,
ופתאום נראה שדברים מתחילים להסתדר.

זו תופעה שניתן לראות בעוד תחומים בחיים – ברגע שאתה מתחיל להכניס
סדר באיזור מסוים, פתאום האנרגיות עולות, אנשים מתחילים לחוש הקלה
ודברים טובים מתחילים לקרות.

מעבר לזה שזו הרגשה נהדרת, אתם יכולים מיד לקבל אינדיקציה שאתם
פועלים בכיוון הנכון.
וכמובן שמשם, אחרי שבדקתם ומדדתם את התוצאות
הסופיות, אז ניתן לפעול על פי הן ולקבל תוצאות טובות יותר לאורך זמן.

ברגע שאנחנו מסוגלים לעשות הפרדה בין מה שעובד למה שלא עובד, ושמים
את המשאבים שלנו במה שעובד, נשארים לנו מספיק משאבים על מנת לנסות
דברים חדשים, ולבחון את התוצאות שלהם במדדים מעשיים.

אגב, כשאני אומר 'תוצאות שיווק' ו'מדדים מעשיים' אני מתכוון ללידים, לקוחות
חדשים, עסקאות שנסגרו, רכישות אונליין. אלה מדדים שאנחנו צריכים להשיג
בעולם השיווק, ולא רק מדדי משנה כמו נתוני חשיפה, אחוזי פתיחה, או כמה
אנשים באו באינטראקציה עם המותג שלי.

בהצלחה,
איתי