רוב הגופים העסקיים, הנמצאים בשלבי התרחבות, מגלים את החשיבות של ספר המותג - ספר המאגד את העקרונות שעל בסיסם נבנתה החברה והמותג שלהם.
רוב האנשים בעולם העסקי מקשרים את ספר המותג לכללי שימוש וטיפול בזהות הויזואלית של המותג - סמלים מסחריים ושפה גראפית. אך למעשה, ספר המותג הוא התורה של המותג, ספר חוקים, כללים וקווי אופי של המותג לשימוש כל עובד בחברה, בין אם הוא איש כוח אדם, גביה, שומר בחניון, מנכ"ל או כל ספק חיצוני אשר נדרש לייצג את החברה. כולם צריכים לנהוג בהתאם לחוקים וקווי האופי של המותג.
הכנסת עקרונות המותג ל-DNA של כל עובד בחברה מייצרת עוצמה שיווקית!

אם החלטתם שהגיע הזמן לבנות את ספר המותג שלכם, זו הרשימה המומלצת למה שספר מותג בסיסי צריך להכיל:

חזון המותג
פיסקה קצרה המתארת את הדבר אותו המותג שואף להשיג עבור קהליו (לא עבור בעליו)
לדוגמה: חזון של משרד פרסום:
הגדלת הביקוש ומחזורי מכירות של לקוחות החברה באמצעות איתור ויצירה של ערוצי פרסום יעילים וריווחיים.

הבטחת המותג
הבטחת המותג היא ההבטחה העיקרית שהמותג מספק. לרוב היא גם שורת המותג (tagline) הנמצאת בלוגו. חלק זה יכלול גם הסבר קצר מדוע זוהי הבטחת המותג שנבחרה להוביל.
לדוגמא: "אנחנו כאן בשבילך" או "הכי זולים בעיר".
הבטחת המותג היא לרוב נגזרת של אסטרטגיית מיצוב.

ערכי המותג
תכונות אופי היושבות בליבת המותג כך שכל מי שמגיע במגע איתו, החל מצריכת המותג, שיח עם האנשים המייצגים אותו, וכלה בהתבוננות בו, חווה מיידית את התכונות הללו. מומלץ להתמקד ב-3 עד 4 בתור התחלה.

לדוגמה:
מקצועיות - אנו מספקים שירות מהיר ומקצועי ללקוחותינו תוך הבנה מעמיקה של צרכים לטובת איתור פתרונות מדוייקים.
חדשנות - אנו משתמשים במוצרים החדשים ביותר במשק זאת על מנת לספק ללקוחותינו את היציבות הנדרשת.
הוגנות - אנו שומרים על תמחורים קבועים ושקופים ללקוחותינו מהיום כניסתם לשירותי החברה.
אחריות חברתית - אנו מאמינים כי עזרה לנזקקים היא חלק מהמחוייבות העסקית שלנו ומקפידים לפעול ולתרום בכל עת.

כללי המותג
כללים וחוקים על האופי השימוש במותג מבחינת מסרים, הזדהויות, שת"פים וכו. מה המותג אינו מייצג ואינו מעוניין להיות מזוהה איתו או לחליפין, מה מסרי המותג חייבים לכלול.

לדוגמה:

• אין לשייך את המותג עם הנטייה פוליטית
• יש לשמור על אופי שמרני ורציני בהצגת המותג ובניסוח המסרים
• תמיד לשדר מסרים שיש בהם התייחסות עדכנית לחידושים בתחום
• אין לספק רמזים מיניים בהצגת המותג

סמלים מסחריים
לוגו, אייקונים, דמויות ייחודיות - המזוהים עם המותג. חלק זה יכלול וריאציות שימוש בסמלים המסחריים. לכל סמל מסחרי יש מגוון וריאציות שימוש והן צריכות להיות ברורות. כגון גרסה עומדת או שוכבת של הלוגו, גרסת נגטיב של הלוגו וכו. חלק זה יכול לכלול גם וריאציות מסויימות שאין להשתמש בהם כגון גרסאות ישנות של אותם סמלים מסחריים.

שפה גראפית וצבעוניות
למותג קיימת פלטת צבעים אחידה ושפה גראפית המאפשרים שמירה על אחידות ומניעת חריגה בהופעה הויזואלית. כל פיתוח של השפה הגראפית ייכלל בחלק זה לרבות פלטת הצבעים והקוד של כל צבע, סדרות של תמונות לשימוש שיווקי, איורים ועוד.

גופנים
כל הגופנים בהם משתמש המותג בין אם מדובר בגופן בלוגו, בחומר מודפס, ברשת, משקלים של הגופנים השונים ועוד.

יישומי עיצוב
מגוון של כלל יישומי העיצוב של המותג כגון: חתימות מייל, אתר ודפי נחיתה, מודעות פרסומיות, באנרים, מוצרי דפוס, מצגות ועוד. ככל שיהיו יותר דוגמאות של יישום מוצרי העיצוב השונים בצורה תקינה, כך נבטיח שימוש תקין במותג בעתיד.

 

לסיכום, אנחנו חיים בעידן בו עסקים קטנים לעיתים נלחמים מלחמת הישרדות והעולם של מיתוג, הן בפן האסטרטגי והן בפן הויזואלי, נראים בעלי חשיבות משנית אם בכלל.
אך כמו שציינתי בהתחלה, שמירה על ידיעת המותג ואחידות המותג בקרב על אנשי החברה מייצרת עוצמה שיווקית ומאפשרת לחברה להתרומם במהירות גבוהה יותר.

ככל שתקפידו לעשות זאת שאתם קטנים יותר, יהיה לכם יותר קל מבחינת יישום ומבחינת מניעת בזבוז של כסף.

בהצלחה!
איתי